/Files/images/psiholog/буклет 2.png

Щоб ознайомитися з рекомендаціями МОНУ, щодо запобігання булінгу в закладах освіти. Та зареєструватися на он-лайн курс "Протидія та попередження булінгу (цькування) в закладах освіти". Прокрутіть цю сторінку у самий низ до розділу "Вкладення", та натисніть на PDF файл під назвою " Лист МОН. Рекомендації..."

Стаття 173-4. Булінг (цькування) учасника освітнього процесу

Булінг (цькування), тобто діяння учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи або такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого, —

тягне за собою накладення штрафу від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від двадцяти до сорока годин.

Діяння, передбачене частиною першою цієї статті, вчинене групою осіб або повторно протягом року після накладення адміністративного стягнення, —

тягне за собою накладення штрафу від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від сорока до шістдесяти годин.

Діяння, передбачене частиною першою цієї статті, вчинене малолітніми або неповнолітніми особами віком від чотирнадцяти до шістнадцяти років, —

тягне за собою накладення штрафу на батьків або осіб, які їх замінюють, від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від двадцяти до сорока годин.

Діяння, передбачене частиною другою цієї статті, вчинене малолітньою або неповнолітньою особою віком від чотирнадцяти до шістнадцяти років, —

тягне за собою накладення штрафу на батьків або осіб, які їх замінюють, від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від сорока до шістдесяти годин.

Неповідомлення керівником закладу освіти уповноваженим підрозділам органів Національної поліції України про випадки булінгу (цькування) учасника освітнього процесу —

тягне за собою накладення штрафу від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або виправні роботи на строк до одного місяця з відрахуванням до двадцяти процентів заробітку.

Верховна Рада України

План заходів щодо протидії булінгу (цькуванню)

у ЗЗСО І-ІІ ст. №21

№ з/п ЗАХОДИ Відповідальні за проведення Термін виконання
1. Перевірка приміщень, території закладу з метою виявлення місць, які потенційно можуть бути небезпечними та сприятливими для вчинення булінгу. Завгосп Упродовж року
2. Проведення класних батьківських зборів«Запобігання та протидія булінгу в учнівському середовищі». Класні керівники 1-9-их класів, Практичний психолог Згідно з графіком проведення зборів
3. Інформування батьків про булінг та його види. Виступ-презентація на загальношкільній батьківській конференції Практичний психолог Упродовж року
4. Нарада вчителів «Що потрібно знати про боулінг». Виступ-презентація Адміністрація Практичний психолог Березень
5. Психодіагностика здобувачів освіти (вибірково) на визначення схильності до агресивної поведінки Практичний психолог Березень- Квітень
6. Проведення тематичних бесід, відеолекцій, тренінгових занять щодо запобігання та протидії булінгу, формування моральних цінностей за участю громадських організацій та провідних спеціалістів. Заступник директора з НВР, практичний психолог Упродовж року
7. Перегляд та обговорення школярами тематичних відеофільмів Класні керівники 1-9-их класів Березень- Квітень
8. Підготовка пам’яток для здобувачів освіти «Як протидіяти булінгу». Практичний психолог Упродовж року
9. Тематичні години психолога та соціального педагога з питань протидії булінгу, створення доброзичливого мікроклімату в колективі, формування моральних цінностей («Профілактика насильства в учнівському середовищі», «Що таке булінг? Як себе захистити?», «Що таке агресія? Як навчитися нею керувати?», «Як правильно дружити», «Причини виникнення боулінгу», «Конфлікт. Як його вирішувати» тощо). Практичний психолог Соціальний педагог Упродовж року
10. Семінар класних керівників «Що таке булінг? Його різновиди та адміністративне покарання». Практичний психолог Квітень
11. Тренінгове заняття учням 5-х класів «Профілактика булінгу в учнівському середовищі» Практичний психолог Квітень
12. Перегляд відео – презентацій «Булінг у школі. Як його розпізнати. Кібербулінг або агресія в інтернеті: способи розпізнавання та захист дитини» учнями 2-4-х класів Класні керівники Упродовж року
13. Поради батькам, як зменшити ризик булінгу для своєї дитини Кл. керівн. Практичний психолог Березень
14. Перегляд відео – роликів «Нік Вуйчич про булінг у школі», «Булінг у школі та як з ним боротися » Кл.керівн. Соціальний педагог Березень
15. Консультативний пункт «Скринька довіри » Практичний психолог Упродовж року
16. Круглий стіл для педагогічного колективу «Безпечна школа. Маски булінгу». Класні керівники Практичний психолог Квітень
17. Години спілкування учням 2-9-х класів на тему «Кібербулінг» Класні керівники Квітень
18. Тренінгове заняття «Як протистояти тиску та відстоювати власну позицію» учням 6-9 класів Практичний психолог Травень
19. Анкетування учнів 2-9 класів «Насильство в родині» Практичний психолог Травень

/Files/images/batkam-1.jpg/Files/images/psiholog/1.jpg

Загальні правила поведінки

· Здобувач освіти приходить до школи за 15-20 хвилин до початку занять, чистий і охайний, займає своє робоче місце з першим дзвінком, готує все необхідне навчальне приладдя.

· Не можна приносити на територію школи з будь-якою метою й використовувати будь-яким способом зброю, в т.ч. ножі, вибухові, вогненебезпечні речовини; спиртні напої, сигарети, наркотики та інші одурманюючі засоби й отрути.

· Забороняється вживання непристойних виразів і жестів.

· Не можна без дозволу педагогів (за узгодженням з батьками) йти зі школи та її території в урочний час.

· У разі пропуску занять до 3-х днів учень зобов’язаний пред’явити класному керівнику довідку або записку від батьків (осіб, що їх заміняють) про причину відсутності на заняттях. У разі пропуску більше трьох днів учень зобов’язаний представити довідку з медичної установи.

· Здобувач освіти школи повинен виявляти повагу до старших, піклуватися про молодших. Школярі поступаються дорогою дорослим, старші – молодшим, хлопчики – дівчаткам.

· Поза межами закладу освіти учні поводяться скрізь і усюди так, щоб не принизити свою честь і гідність, не заплямувати добре ім’я школи.

· Здобувач освіти бережуть майно школи, акуратно ставляться як до свого, так і до чужого майна, дотримуються чистоти і порядку на території школи.

· До учнів, які привласнили чужі речі, будуть застосовані дисциплінарні стягнення. У разі спричинення збитку чужому майну, батьки учнів, які заподіяли збиток, несуть матеріальну відповідальність.

· Здобувач освіти, які знайшли втрачені або забуті, на їхню думку, речі, повинні здати черговому, який знаходиться на першому поверсі закладу освіти.

· Фізична конфронтація, залякування і знущання є неприпустимими формами поведінки.

· Не дозволяється користуватися плеєром , мобільним телефоном іншими гаджетами на уроках.

Поведінка здобувачів освіти на уроках

· Здобувач освіти зобов’язаний виконувати домашні завдання в терміни, встановлені шкільною програмою.

· На першу вимогу вчителя слід пред’являти щоденник.

· Щодня вести запис домашніх завдань в щоденнику, гаджетах.

· Приносити на заняття всі необхідні підручники, зошити, письмове приладдя, інструменти, робочий і спортивний одяг.

· Під час уроку не можна шуміти, відволікатися самому і відволікати інших товаришів від занять розмовами, іграми й іншими справами, що не стосуються уроку.

· Якщо під час занять здобувачу освіти необхідно вийти з класу, то він повинен попросити дозволу у вчителя, піднявши руку.

· Якщо здобувач освіти хоче поставити питання вчителеві або відповісти на питання вчителя, він піднімає руку.

· Під час уроку учень має право ставити питання вчителеві, якщо не зрозумів матеріал під час пояснення.

· Учень має право в коректній формі обстоювати свій погляд і свої переконання при обговоренні різних спірних і неоднозначних питань.

Поведінка здобувачів освіти на перервах

· Під час перерви здобувач освіти зобов’язаний:

· підтримувати чистоту і порядок на своєму робочому місці;

· вийти з класу, якщо попросить учитель;

· підкорятися вимогам чергового учня чи учителя.

· Час перерви – особистий час кожного здобувача освіти. Він може його проводити по своєму розумінню, проте, не повинен заважати іншим.

· Під час перерви учні можуть вільно переміщатися по школі, окрім тих місць, де їм заборонено знаходитися в цілях безпеки (горище, підвал, кухня, фізична і хімічна лабораторії, майстерня, спортзал).

· Під час перерв забороняється бігати по сходах, поблизу вікон і в інших місцях, непристосованих для ігор.

· Під час перерв забороняється штовхати один одного, кидатися предметами і застосовувати фізичну силу.

· У школі категорично забороняється тютюнопаління.

· Категорично заборонено самовільно розкривати вікна, сидіти на підвіконнях чи виглядати у відкриті вікна.

· На перервах здобувачі освіти можуть звернутися до свого класного керівника, чергового учителя, дирекції школи за допомогою, якщо проти них здійснюються протиправні дії.

Поведінка здобувачів освіти в їдальні

· Під час обіду в їдальні належить дотримуватися добросусідських взаєм і поводитися пристойно.

· Здобувачі освіти повинні шанобливо ставитись до працівників їдальні.

· Учні приходять в їдальню після закінчення уроку у визначений час.

· Розмовляти під час обіду слід неголосно, щоб не турбувати тих, хто їсть поряд.

· Учні прибирають посуд після прийому їжі.

· Здобувачі освіти дбайливо ставляться до майна шкільної їдальні.

· Учні мають право взяти в їдальню принесений з дому сніданок.

· Забороняється приходити в їдальню у верхньому одязі.

Рекомендації до зовнішнього вигляду здобувачів освіти

· До школи здобувачі освіти повинні приходити в одязі, що відповідає офісному стилю.

· Одяг повинен відповідати зросту, виражати пошану господаря до самого себе і суспільства.

· Рекомендується не використовувати косметику і не носити прикраси на заняття.

· Спортивний одяг, призначений для уроків фізкультури, на інших уроках недоречний.

· Знаходитися в школі у верхньому одязі без особливих на те причин не дозволяється.

· На уроках трудового навчання діти повинні мати робочу форму.

· На урочисті загальношкільні заходи учні приходять у святковій формі.

Правила поведінки здобувачів освіти під час екскурсії

· Під час слідування до місця перебування та назад дотримуватися правил дорожнього руху, не виходити на проїжджу частину.

· Без дозволу керівника групи не залишати місця перебування.

· У разі поганого самопочуття негайно повідомити керівника групи.

· Дотримуватися правил пристойної поведінки та виконувати розпорядження керівника групи.

· Дотримуватися правил протипожежної безпеки під час розведення вогнища.

· Не торкатися незнайомих предметів, які можуть бути вибухонебезпечними.

· Паління, вживання алкогольних напоїв та купання в річці суворо заборонені.

Обов’язки чергового в класі

· Чергові призначаються відповідно до графіка чергування в класі.

· Черговий здобувач освіти здає й приймає клас.

· Чергові допомагають вчителю підготувати клас до наступного уроку, роблять посильне прибирання класної кімнати.

· Під час перерви черговий учень (учні) провітрює клас, допомагає вчителеві розвісити навчальний матеріал для наступного уроку, роздає зошити за проханням учителя.

· Наприкінці робочого дня чергові учні готують клас для наступного робочого дня.

Порядок подання та розгляду заяв про випадки булінгу в освітньому закладі

Згідно Закону України « Про освіту», розділ І, статті 25, 26 керівник навчального закладу:

- здійснює контроль за виконанням плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладі освіти;
- розглядає скарги про відмову у реагуванні на випадки булінгу (цькування) за заявами здобувачів освіти, їхніх батьків, законних представників, інших осіб та приймає рішення за результатами розгляду таких скарг;
- сприяє створенню безпечного освітнього середовища в закладі освіти та вживає заходів для надання соціальних та психолого-педагогічних послуг здобувачам освіти, які вчинили булінг (цькування), стали його свідками або постраждали від булінгу;
- забезпечує створення у закладі освіти безпечного освітнього середовища, вільного від насильства та булінгу (цькування), у тому числі:
з урахуванням пропозицій територіальних органів (підрозділів) Національної поліції України, центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров’я, головного органу у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну правову політику, служб у справах дітей та центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді розробляє, затверджує та оприлюднює план заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладі освіти;
- розглядає заяви про випадки булінгу (цькування) здобувачів освіти, їхніх батьків, законних представників, інших осіб та видає рішення про проведення розслідування; скликає засідання комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) для прийняття рішення за результатами проведеного розслідування та вживає відповідних заходів реагування;
- забезпечує виконання заходів для надання соціальних та психолого-педагогічних послуг здобувачам освіти, які вчинили булінг, стали його свідками або постраждали від булінгу (цькування);
- повідомляє уповноваженим підрозділам органів Національної поліції України та службі у справах дітей про випадки булінгу (цькування) в закладі освіти.
Якщо дитина стала свідком булінгу в закладі освіти, передусім вона може розказати про це батькам, вчителю, психологу або безпосередньо директору.
Окрім цього, дитина може звернутись на гарячу лінію ГО «Ла Страда - Україна» з протидії насильству в сім’ї або із захисту прав дітей; до соціальної служби з питань сім’ї, дітей та молоді; Національної поліції України; Центру надання безоплатної правової допомоги.
Якщо педагог або інший працівник закладу освіти став свідком булінгу, то він має повідомити керівника закладу незалежно від того, чи поскаржилась йому жертва булінгу чи ні.

Зразок скарги на жорстоке поводження з дитиною у навчальному закладі

Директору
ЗЗСО І-ІІст.№21

Л.Л.Філенко

ПІП,
учениці __ класу
що проживає за адресою:____________
телефон___________________________

ЗАЯВА
08 лютого 2019 року на перерві ______ПІП в присутності учнів словесно мене образила та нанесла тілесні пошкодження. Це призвело до нервового зриву, відмови бути присутнім на уроках. Звертаю Вашу увагу на те, що _____ПІП не вперше застосовує такий вид цькування по відношенню до мене та до інших учнів класу. Прошу вивчити факти, зазначені у заяві, та захистити мене від жорстокого поводження і психічного насилля з боку однокласниці __________ПІП.
Дата ПІП

Керівник закладу:


• Розглядає таке звернення та реєструє у журналі обліку звернень та повідомлень про жорстоке поводження з дітьми або загрозу його вчинення;
• З’ясовує усі обставин булінгу відповідно до Порядку розгляду звернень та повідомлень з приводу жорстокого поводження з дітьми або загрози його вчинення, затвердженого спільним наказом Міністерства соціальної політики України, Міністерства освіти і науки України, Міністерства внутрішніх справ України, Міністерства охорони здоров’я України № 564/836/945/577;
• Скликає засідання комісії з розгляду випадків булінгу та окреслює подальші дії. До складу такої Комісії можуть входити педагогічні працівники, (у тому числі психолог,) батьки постраждалого та булера, керівник закладу та інші зацікавлені особи.
Якщо комісія визнала, що це був булінг, а не одноразовий конфлікт, то керівник закладу повідомляє уповноважені підрозділи органів Національної поліції України та Службу у справах дітей.
У разі, якщо Комісія не кваліфікує випадок як булінг (цькування), а постраждалий не згодний з цим, то він може одразу звернутися до органів Національної поліції України із заявою, про що керівник закладу освіти має повідомити постраждалого.
Але за будь-якого рішення комісії керівник закладу забезпечує психологічну підтримку усім учасникам випадку.
Рішення Комісії реєструється в окремому журналі, зберігається в паперовому вигляді з оригіналами підписів всіх членів Комісії.
Психологічний супровід таких осіб здійснює соціальний педагог у взаємодії із практичним психологом. З цією метою можна запровадити консультаційні години у практичного психолога і соціального педагога, скриньки довіри, оприлюднення телефонів довіри.

Новоприйнятий Закон передбачає низку штрафів за цькування.

- Штрафи за булінг становитимуть від 50 до 100 неоподатковуваних мінімумів, тобто від 850 до 1700 гривень або від 20 до 40 годин громадських робіт.
- Якщо булінг вчинено групою осіб або повторно протягом року після накладення адміністративного стягнення, штраф буде більшим — від 100 до 200 мінімумів (1700 - 3400 гривень) або громадські роботи на строк від 40 до 60 годин.
- Неповідомлення керівником закладу освіти уповноваженим підрозділам органів Національної поліції України про випадки булінгу учасника освітнього процесу тягне за собою накладення штрафу від 50 до 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або виправні роботи на строк до 1 місяця з відрахуванням до 20 відсотків заробітку.

Порядок реагування на доведені випадки булінгу (цькування)

1.Якщо комісія, створена для розгляду випадку булінгу (цькування), визнала, що це був булінг (цькування), а не одноразовий конфлікт чи сварка, то керівник навчального закладу в обов’язковому порядку повідомляє про це уповноваженим підрозділам:

· Ювенальній поліції

·Службі у справах дітей

2.У разі, якщо комісія не кваліфікує випадок як булінг (цькування), а постраждалий не згодний з цим, то він може одразу звернутися до органів Національної поліції із заявою.

Телефони довіри

Дитяча лінія 116 111 або 0 800 500 225 (з 12.00 до 16.00);

Гаряча телефонна лінія щодо булінгу 116 000;

Гаряча лінія з питань запобігання насильству 116 123 або 0 800 500335;

Уповноважений Верховної Ради з прав людини 0 800 50 17 20;

Уповноважений Президента України з прав дитини 044 255 76 75;

Центр надання безоплатної правової допомоги 0 800 213 103;

Національна поліція України 102.

Кiлькiсть переглядiв: 769

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.